Region Skåne

Så går en upphandling till

Region Skånes krav på de varor och tjänster som är aktuella för upphandling finns i respektive upphandlingsdokument.

I upphandlingsdokumentet finns även en utvärderingsmodell som visar hur Region Skåne kommer att bedöma inkomna anbud.

De flesta upphandlingar har en expertgrupp som tar fram kraven för upphandlingen. Expertgruppen består av personer som har en stor kontaktyta och förståelse för hur olika yrkesgrupper inom Region Skåne arbetar. De är väl insatta i verksamhetens behov och därmed lämpade att ställa krav på varan eller tjänsten.

Upphandlingsprocessen

  1. Annonsering av upphandlingsdokument

    Region Skåne publicerar upphandlingsdokument offentligt via upphandlingstjänsten TendSign.

  2. Frågor om underlaget

    När upphandlingsdokumentet är publicerat kan du ställa frågor om innehållet i underlaget. Svar, förtydliganden och kompletteringar publiceras samtidigt för att alla leverantörer ska ha samma möjlighet att lämna ett konkurrenskraftigt anbud.

  3. Anbudsutformning

    När du som leverantör utformar ditt anbud är det viktigt att du kontrollerar att du har besvarat alla frågor och lämnar in samtliga handlingar som har efterfrågats i upphandlingsdokumentet.

    Att missa att bifoga ett dokument som har efterfrågats kan leda till uteslutning ur upphandlingen.

  4. Anbudsprövning

    Efter anbudstidens slut prövas inkomna anbud. Region Skåne kontrollerar att du som leverantör uppfyller kraven på varan eller tjänsten, att alla frågor är besvarade och att efterfrågade dokument är inlämnade med det innehåll som efterfrågats. Anbuden utvärderas utifrån ställda krav i upphandlingsdokumentet.

  5. Tilldelningsbeslut

    Du får reda på vilket anbud som vunnit genom tilldelningsbeslutet. Grunden för tilldelningsbeslutet framgår av utvärderingsmodellen och är i vissa fall lägst anbudspris och i vissa ekonomiskt mest fördelaktigt anbud.

    Beroende på hur upphandlingen är utformad kan det vara en eller flera anbudsgivare som tilldelas kontrakt i tilldelningsbeslutet.

  6. Avtalsspärr

    Under 10 dagar efter tilldelningsbeslutet har du som leverantör möjlighet att be om en överprövning av upphandlingen.

  7. Ingå avtal

    Upphandlingen är avslutad då avtal med vald leverantör, alternativt leverantörer, är undertecknat av båda parter.

  8. Avtalsuppföljning

    Region Skåne arbetar utifrån en eskaleringstrappa för hantering av avvikelser i avtal.

    Syftet är att i ett tidigt skede identifiera potentiella avvikelser och gemensamt lösa dem innan de orsakar störningar i verksamheter eller påverkar affärsrelationen.

    Eskaleringstrappa för avvikelser (pdf, nytt fönster)

Kontakt

Senast uppdaterad: 11 juli 2024

Fick du hjälp av informationen på denna sida?