Det regionala BRT-stråket
Regional BRT står för Bus Rapid Transit och innebär ett regionalt kollektivtrafiksystem med bussar med hög framkomlighet och stor passagerarkapacitet. Med regional BRT binds Skåne samman och kollektivtrafiken utvecklas i de delar som idag saknar järnväg. Satsningen syftar till att öka tillgängligheten och göra vardagen enklare och resandet smidigare längs de utpekade stråken. De regionala BRT-linjerna trafikeras av SkåneExpressen.
Arbetet med att utveckla linjerna sker i samverkan med Trafikverket och berörda kommuner och kräver samplanering och finansiering från kommunal, regional och statlig nivå.
Tidsplanen ser olika ut för olika stråk, dels beroende på hur mycket som måste byggas om och dels beroende på hur långt de enskilda kommunerna kommit i sina utrednings- och beslutsprocesser.
Nya busstationer
De större hållplatserna och knutpunkterna utmed SkåneExpressen omvandlas till stationer. Det kan innebära uppvärmda busskurer, informationstavlor med information i realtid och närhet till affärer och service.
Välplanerade gång- och cykelbanor ska skapas. De ska finnas hela vägen fram till stationen och närliggande pendlarparkeringar för både cykel och bil, för att skapa en trygg miljö för smidiga byten.
Bekvämare, punktligare, och smartare bussar
I trafiken prioriteras busstråken och ges företräde och rakast möjliga körväg. Färden blir mjukare och restiden kortare när bussen bara stannar för att släppa på och av passagerare. Moderna, tystgående bussar med sköna sittplatser och wifi ska göra att du som reser kan utnyttja restiden till både jobb och avkoppling.
När regionbusstrafiken blir mer bekväm, punktlig och smart blir det också möjligt för fler att välja bussen framför bilen, vilket i sin tur leder till minskad miljö- och klimatpåverkan.
Rätt antal stopp
Ska bussresan vara smidig och snabb kan inte hållplatserna ligga alltför tätt. Ibland finns parallella busslinjer som kan fånga upp resande från hållplatser som inte finns med på det regionala BRT-stråket.
I andra fall finns ingen parallell busstrafik vilket kräver andra lösningar. Därför sker en översyn över samtliga hållplatser längs stråken och deras betydelse utvärderas tillsammans med kommun.
Majoriteten av de resor som görs med SkåneExpressen är långa resor, i snitt 3 mil långa. Därför är det också de längre resorna som är prioriterade. Bussen stannar därför endast för avstigande på väg in i de större städerna och för påstigande på vägen ut.