Så följer vi upp hälso- och sjukvården
I Region Skåne följer vi upp och mäter våra resultat kontinuerligt. Vi mäter bland annat patientsäkerheten och hur patienterna uppfattar kvaliteten i vården. Detta är viktig för att vi ständigt ska kunna bli bättre.
På den här sidan hittar du några av alla de mätningar vi gör.
Nationell patientenkät
Nationell patientenkät är en återkommande nationell undersökning av hur patienterna upplever kvaliteten i hälso- och sjukvården. Där kan du även se hur Region Skåne står sig i jämförelse med andra regioner.
Verksamheterna använder resultaten i sitt lokala arbete för att förbättra vården. Undersökningen genomförs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Nationell patientenkät för alla regioner (patientenkat.se)
Vården i siffror
Vården i siffror är en webbsida där en mängd mått och resultat inom svensk hälso- och sjukvård presenteras. Mycket av informationen samlas in av vården i diagnosspecifika så kallade kvalitetsregister. Vården i siffror vänder sig till dig som är intresserad av hur svensk hälso- och sjukvård utförs och vilka resultat den får. Här kan du jämföra Region Skånes resultat med de nationella.
Vården i siffror (vardenisiffror.se)
Hälso- och sjukvårdsbarometern
Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som visar hur människor lokalt och i Sverige uppfattar hälso- och sjukvården. Undersökningen riktar sig till alla individer 18 år och äldre, folkbokförda i respektive region.
Resultaten publiceras på webbplatsen Vården i siffror (vardenisiffror.se)
Väntetider i vården
Vårdgarantin innebär att man ska få vård inom en viss tid. På webbplatsen vantetider.se kan du ta reda på hur lång tid du behöver vänta på vård på olika sjukhus. Webbplatsen och databasen som ligger till grund för den drivs av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Vårdgarantin och väntetider (vantetider.se)
Telefontillgänglighet
Region Skåne mäter regelbundet hur lätt det är att få kontakt med sin vårdcentral via telefon. Mätningarna görs genom att ett fristående företag kontrollringer varje vårdcentral ett antal gånger. Telefontillgänglighet är en av många saker som avgör hur mycket ersättning vårdcentralen får.
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023
Fick du hjälp av informationen på denna sida?