Om din faktura

Om du inte vill eller kan betala i samband med ditt vårdbesök får du en faktura från Region Skåne. Du kan få fakturan digitalt eller skickad med brev hem till dig. Du kan välja att göra en vanlig betalning eller betala fakturan med autogiro.

Fakturan innehåller avgifter från den offentliga sjukvården inom Region Skåne och sjukresor och färdtjänstresor via Skånetrafiken. Du får fakturan i början av varje månad. Betala fakturan i slutet av månaden. 

Få fakturan på tre olika sätt

Du kan få fakturan på tre olika sätt: till din digitala brevlåda, som e-faktura till din internetbank, eller med brev hem till dig. Om fakturan gäller en person som inte har fyllt 18 år kommer fakturan alltid med brev till vårdnadshavaren.

  • Faktura till digital brevlåda

    Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och företag digitalt i stället för på papper. Du får automatiskt din faktura från Region Skåne till din digitala brevlåda om du är ansluten till Kivra, Min Myndighetspost eller Billo.

    Om du inte är ansluten till en digital brevlåda finns det information om hur du ansluter dig hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

    Så ansluter du dig till en digital brevlåda (digg.se)

  • E-faktura till internetbank

    Om du vill få en e-faktura direkt till din internetbank anmäler du det hos din internetbank. Ange Region Skåne som anmälningsnamn. Har du både e-faktura och digital brevlåda får du fakturan som e-faktura till din internetbank.

  • Pappersfaktura med brev

    Om du inte har en digital brevlåda skickas fakturan med brev hem till dig. Du kan välja att få fakturan på papper om du har en digital brevlåda men inte vill ha din faktura digitalt. Hur du gör varierar beroende på vilken digital brevlåda du har. Information om vad som gäller finns på webbplatsen för respektive digital brevlåda.

Faktureringsavgift

Du får betala en faktureringsavgift på 50 kronor när du väljer att betala med faktura i stället för att betala direkt vid besöket. Om det däremot inte går att betala patientavgiften vid besöket får du ingen faktureringsavgift på din faktura.

Betala med autogiro

För att betala din faktura med autogiro behöver du fylla i en blankett. Du kan skriva ut blanketten själv eller få den hemskickad genom att fylla i ett formulär. 

Så fyller du i blanketten 

  1. Fyll i fälten för betalningsmottagare med Betalningsmottagare: Region Skåne GSF, Fullständig adress: 291 89 Kristianstad, Organisationsnummer: 232100-0255, Bankgironummer: 624-4438.
  2. Fyll i ditt namn, adress, personnummer, namnet på din bank och vilket bankkonto som pengarna ska dras ifrån.
  3. Skriv under blanketten med din namnunderskrift, ort och datum.
  4. Lägg blanketten i ett kuvert och märk kuvertet "autogiro".
  5. Skicka blanketten till Region Skåne på adressen: Region Skåne, Gemensam servicefunktion, Fakturering och bankredovisning, 223 81 Lund.

Kreditfaktura och återbetalning

Om du har fått en kreditfaktura innebär det att du ska få pengar tillbaka. Då behöver du skicka in ditt clearing- och kontonummer till Region Skåne. 

Skicka in ditt clearingnummer och kontonummer via formulär

Frikort

Om du har frikort och ändå får en faktura ska du jämföra besöksdatumet på din faktura med ditt högkostnadskort. Betala fakturan om avgiften till besöket räknades in för att du ska få ditt frikort. Annars ska du kontakta mottagningen eftersom något har blivit fel.

Så här fungerar högkostnadsskydd och frikort (1177.se)

Påminnelseavgift

Om du inte betalar fakturan i tid får du betala en påminnelseavgift på 60 kronor på nästa faktura. Din inbetalning ska registreras senast på förfallodagen. 

Om du har betalat en del av beloppet som står på påminnelsefakturan ska du dra av det beloppet och betala in resterande belopp inklusive påminnelseavgiften. Ange det OCR-nummer som finns på fakturan.

Dubbel avgift för uteblivet besök

Om du inte kommer till ditt bokade besök eller inte avbokar din tid senast 24 timmar före besöket får du betala dubbel patientavgift. Du får betala avgift även om besöket skulle ha varit kostnadsfritt.

Om du vill bestrida avgiften kan du kontakta mottagningen du skulle besökt. Du hittar kontaktinformation till mottagningen på fakturan. Du kan även söka efter kontaktuppgifterna i tjänsten Hitta vård.

Hitta vård (1177.se)

Fel avgift på faktura

Kontakta mottagningen om avgiften eller tiden för besöket inte stämmer. Du hittar telefonnumret på fakturan.

Om du har frågor om avgifter för sjukresor eller färdtjänstresor ska du kontakta Skånetrafiken på telefonnummer 0771-77 44 33.

Om du har frågor om fakturor eller avgifter

Du kan kontakta Region Skåne om du har frågor om fakturering av patientavgifter och vårdkostnader. Du kan till exempel få svar på frågor om:

  • frikort och högkostnadsskydd
  • regelverk
  • fakturor
  • tandvårdsstöd.

Kontakta Region Skåne med frågor om faktura

Senast uppdaterad: 16 september 2024

Fick du hjälp av informationen på denna sida?