Behöver du intyg och betyg?
Du som jobbar eller har jobbat i Region Skåne kan ibland behöva intyg på detta. Du kan beställa arbetsgivarintyg, inkomstintyg, tjänstgöringsintyg och tjänstgöringsbetyg.
Beställ endast det intyg du behöver.
Arbetsgivarintyg
Arbetsgivarintyg kan behövas till:
- a-kassa
- bank
- barnomsorg
- försäkringsbolag
- Försäkringskassan
- hyresvärd.
Arbetsgivarintyget innehåller bland annat anställningstid, anställningsform, sysselsättningsgrad, lön (inklusive OB-tillägg, sjuklön och annan eventuell ersättning), eventuellt varför du har slutat, frånvaro och vad du är anställd som.
Så beställer du arbetsgivarintyg
Du beställer vanligtvis arbetsgivarintyg efter avslutad anställning.
Du kan beställa arbetsgivarintyg på din a-kassas hemsida. När du ska ange en e-postadress till arbetsgivaren anger du arbetsgivarintyg@skane.se.
Du som inte är ansluten till en a-kassa eller inte har e-legitimation beställer arbetsgivarintyg genom att kontakta arbetsgivarintyg@skane.se.
Inkomstintyg
Inkomstintyg kan behövas till:
- bank
- barnomsorg
- försäkringsbolag
- Försäkringskassan
- hyresvärd
- Kronofogden
- Migrationsverket, för att till exempel styrka möjlighet att försörja släkting.
Så beställer du inkomstintyg
Du beställer inkomstintyg via gemensam servicefunktion (GSF) på telefonnummer 040-623 90 00.
Tjänstgöringsintyg
Tjänstgöringsintyg omfattar hela tjänstgöringsperioden hos Region Skåne. Intyget kan behövas till:
- AFA försäkring/försäkring på jobbet
- Arbetsförmedlingen
- Kronofogden
- Migrationsverket – för ansökan om uppehållstillstånd
- Pensionsmyndigheten
- utbildningsansökan
- legitimation hos socialstyrelsen.
Så beställer du tjänstgöringsintyg
Du beställer tjänstgöringsintyg via HR-enheten på den aktuella arbetsplatsen.
Tjänstgöringsbetyg
Beställ tjänstgöringsbetyg via din närmsta chef eller ring växeln på telefonnummer 044-309 30 00 så hjälper de dig vidare.
Senast uppdaterad: 16 december 2024
Fick du hjälp av informationen på denna sida?