Ett vägledande telefonsamtal kan vara lugnande
Många lättare åkommor kan behandlas med hjälp av egenvård som kan hittas på 1177.se. Men hur lindrar man bäst magsjuka? Eller hjälper ett barn som fått feber mitt i natten? På 1177 telefon går det att få råd från en sjuksköterska dygnets alla timmar.
– För lättare åkommor ska man inte behöva sitta på akuten. Vi bedömer symtom och hjälper inringare genom att ge råd och tips på hur man kan vårda sig själv. Behövs det en närmare bedömning genom ett fysiskt besök, så vägleder vi till rätt vårdnivå och mottagning, säger Lena Mattsson Hallqvist, sjuksköterska på 1177 telefon.
1177 är ett svenskt nationellt telefonnummer dit du ringer, om du behöver råd om din hälsa, eller om du vill ha hjälp att bedöma dina symptom. Tillsammans med sjuksköterskekollegorna, tar Lena Mattsson Hallqvist emot samtal från hela landet. En av fördelarna med att ringa till 1177, är att det går att göra när som helst på dygnet.
– Det kan vara lite annan karaktär på samtalen under natten. Då finns det ingen annanstans att ringa för sjukvårdsråd. En del vill ha en röst att prata med. Det kan vara föräldrar som ringer för att deras barn är sjuka. Då kan man tillsamman bestämma om man kan stanna hemma, eller om man behöver uppsöka en mottagning, säger Lena Mattsson Hallqvist.
Många råd finns att hitta på 1177.se
Sjuksköterskorna som arbetar på 1177:s sjukvårdsrådgivning, svarar på cirka fyra miljoner samtal per år. Väntetiden är i genomsnitt ca 20 minuter oavsett varifrån du ringer, men kan variera beroende på antalet inringare.
– Det kan vara bra att känna till att vi inte kan förnya recept, omboka tider eller se din journal. Då är det onödigt att köa för ett samtal. Det gäller också om man har specifika frågor om en ovanlig sjukdom. Då är det bättre att vända sig direkt till sin vårdcentral eller behandlande enhet, förklarar Lena Mattsson Hallqvist.
De allra flesta råd går att läsa sig till på 1177.se, men att få ett vägledande samtal kan vara lugnande. För många som ringer är det värdefullt att kunna beskriva sin oro och få en bekräftelse i att det gör rätt, menar Lena Mattsson Hallqvist.
– Vi är duktiga på att lyssna. Det är viktigt för att kunna lugna personer som ringer och är oroliga för olika sjukdomstillstånd. Många vill försäkra sig om att de handlar rätt. Det vill vi hjälpa dem att känna sig trygga med, säger hon.
Senast uppdaterad: 5 september 2024
Fick du hjälp av informationen på denna sida?