För att skapa begriplighet för användaren är det viktigt att namnen på Region Skånes digitala tjänster utgår från användarens behov av att lösa en uppgift.
Ett användarvänligt namn ska tydligt beskriva tjänstens syfte och funktion. Namnen på Region Skånes digitala tjänster ska därför följa de principer som tagits fram för namnsättning. Principerna säkerställer kvalitet och en gemensam och sammanhållen kommunikation.
Beslutsansvar och rådgivning
Region Skånes kommunikationsdirektör är beslutande i namnfrågor. Enheten för digitala tjänster är rådgivande i processen tillsammans med varumärkesansvarig.
Process för namnsättning
- Välj ett namn utifrån principerna för namnsättning.
- Skriv ett beslutsunderlag för namnsättning och skicka till digitalatjanster@skane.se.
- Namnet ska grundas på användarnas behov av att lösa en uppgift och ha enkelhet och tydlighet i fokus.
- Namnet ska vara beskrivande och kommunicera funktionell nytta. Om tjänstens funktionalitet utökas eller förändras kan namnet behöva ändras. Namnet ska vara vägledande för användarna om vad tjänsten utför och ska användas till, till exempel Förnya recept på läkemedel, Avboka tid, Anmäl avvikelser och förbättringar eller Planera strålbehandling vid cancer.
- Använd aktiva verbformer, till exempel: Boka tid, Checka in ditt besök, Ansök om intyg, Analysera provtagning och Dokumentera och mät handskador.
- Namnet på tjänsten ska fungera i den kontext där tjänsten hittas och nås. Namnet behöver särskiljas från andra tjänster i samma kontext utifrån tjänsternas olika syften.
- Liknande tjänster med samma syfte ska ha samma namn i olika verksamheter i regionen. På det sättet uppnår vi en gemensam och regional standard och servicenivå, till exempel tjänsten Boka tid på 1177.se ska ha samma namn på alla mottagningar som använder tjänsten.
- Projektnamnet eller arbetsnamnet används inte på tjänsten. Projektnamn och arbetsnamn har ofta ett internt syfte i projektet och beskriver oftast inte syftet med tjänsten utifrån användarens behov.
- Använd bara förkortningar i namnet om förkortningen är allmänt känd. Förkortningar ska i så fall skrivas med stora eller små bokstäver enligt skrivregler för förkortningar.
- Använd korta namn, men inte för korta. Användarna behöver fortfarande förstå vad tjänsten ska användas till.
- Använd inte orden ”Mina” eller ”Dina” i början av namnet.
- Namnet ska inte ha ett tillägg som exempelvis ”på nätet” eller ”online”.
- Skåne eller Region Skåne ska inte vara en del av namnet. Region Skåne är däremot alltid avsändare i tjänsten och redovisas med text, logotyp och visuellt uttryck enligt riktlinjer för Region Skånes varumärke.
- Mottagnings- eller verksamhetsnamnet ska inte vara en del av tjänstens namn. Digitala tjänster finns oftast i en kontext där mottagnings- eller verksamhetsnamnet framgår, exempelvis på någon av Region Skånes webbplatser.