- Namnet ska grundas på användarnas behov av att lösa en uppgift och ha enkelhet och tydlighet i fokus.
- Namnet ska vara beskrivande och kommunicera funktionell nytta. Om tjänstens funktionalitet utökas eller förändras kan namnet behöva ändras. Namnet ska vara vägledande för användarna om vad tjänsten utför och ska användas till, till exempel Förnya recept på läkemedel, Avboka tid, Anmäl avvikelser och förbättringar eller Planera strålbehandling vid cancer.
- Använd aktiva verbformer, till exempel: Boka tid, Checka in ditt besök, Ansök om intyg, Analysera provtagning och Dokumentera och mät handskador.
- Namnet på tjänsten ska fungera i den kontext där tjänsten hittas och nås. Namnet behöver särskiljas från andra tjänster i samma kontext utifrån tjänsternas olika syften.
- Liknande tjänster med samma syfte ska ha samma namn i olika verksamheter i regionen. På det sättet uppnår vi en gemensam och regional standard och servicenivå, till exempel tjänsten Boka tid på 1177.se ska ha samma namn på alla mottagningar som använder tjänsten.
- Projektnamnet eller arbetsnamnet används inte på tjänsten. Projektnamn och arbetsnamn har ofta ett internt syfte i projektet och beskriver oftast inte syftet med tjänsten utifrån användarens behov.
- Använd bara förkortningar i namnet om förkortningen är allmänt känd. Förkortningar ska i så fall skrivas med stora eller små bokstäver enligt skrivregler för förkortningar.
- Använd korta namn, men inte för korta. Användarna behöver fortfarande förstå vad tjänsten ska användas till.
- Använd inte orden ”Mina” eller ”Dina” i början av namnet.
- Namnet ska inte ha ett tillägg som exempelvis ”på nätet” eller ”online”.
- Skåne eller Region Skåne ska inte vara en del av namnet. Region Skåne är däremot alltid avsändare i tjänsten och redovisas med text, logotyp och visuellt uttryck enligt riktlinjer för Region Skånes varumärke.
- Mottagnings- eller verksamhetsnamnet ska inte vara en del av tjänstens namn. Digitala tjänster finns oftast i en kontext där mottagnings- eller verksamhetsnamnet framgår, exempelvis på någon av Region Skånes webbplatser.
Namnstandard
Tydlig och konsekvent namnsättning på tjänster och platser underlättar för invånare att hitta det de söker.
Inom Region Skåne finns riktlinjer kring namnsättning inom tre områden. Två områden fokuserar på att underlätta för invånare: namnstandard för mottagningar och avdelningar och namnstandard för digitala tjänster. Ett tredje område, namnstandard vårdgivarstruktur, har ett internt fokus.
Namnstandard för digitala tjänster
För att skapa begriplighet för användaren är det viktigt att namnen på Region Skånes digitala tjänster utgår från användarens behov av att lösa en uppgift.
Ett användarvänligt namn ska tydligt beskriva tjänstens syfte och funktion. Namnen på Region Skånes digitala tjänster ska därför följa de principer som tagits fram för namnsättning. Principerna säkerställer kvalitet och en gemensam och sammanhållen kommunikation.
Beslutsansvar och rådgivning
Region Skånes kommunikationsdirektör är beslutande i namnfrågor. Enheten för digitala tjänster är rådgivande i processen tillsammans med varumärkesansvarig.
Process för namnsättning
- Välj ett namn utifrån principerna för namnsättning.
- Skriv ett beslutsunderlag för namnsättning och skicka till digitalatjanster@skane.se.
Namnstandard för mottagningar och avdelningar
Region Skånes namnstandard för mottagningar och avdelningar finns till för att förenkla för patienter och invånare när de söker information eller ska besöka olika vårdinrättningar i Region Skåne. Namnstandarden underlättar och säkerställer att namnsättningen på verksamheterna är konsekvent.
Namnstandard för mottagningar och avdelningar (vardgivare.skane.se)
Skyltning
Skyltning görs ofta i samband med namnsättning och måste vara tillförlitligt. Att begränsa antalet skyltar säkerställer att besökarna känner sig trygga genom hela skyltningen.
Senast uppdaterad: 15 januari 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?