Standardtexter, uttryck och budskap
Region Skåne skapar enhetlig och konsekvent kommunikation genom att använda standardiserade texter, uttryck och budskap.
Region Skånes standardtexter har formulerats utifrån de centrala delarna i varumärkesplattformen som bland annat omfattar värderingar, mission, vision och andra viktiga budskap. Genom standardtexterna blir kommunikationen samstämmig oavsett mottagare.
Standardtext som beskriver Region Skånes uppdrag
Region Skånes standardtext kallas ibland boilerplate och används för att kort sammanfatta eller beskriva Region Skånes uppdrag. Standardtexten används till exempel som sidfot på skane.se. Standardtexten är följande:
"Region Skåne finns till för att alla som bor i Skåne ska må bra och känna framtidstro. Genom gränslösa samarbeten och omtanke skapas de bästa förutsättningar för ett hälsosamt liv – inom näringsliv, kollektivtrafik, kultur och hälso- och sjukvård – i Skåne. Tillsammans gör vi livet mera möjligt."
Engelsk version:
"The mission of Region Skåne is to ensure that everyone living in Skåne feels well and has a sense of optimism for the future. Through cross-border collaborations and with great concern, we create the best conditions for a healthy life within business, public transportation, culture, and healthcare in Skåne. Together, we make life more possible."
Standardtexter för olika relationer och samarbeten
Varje dag sker en stor mängd gränsöverskridande samarbeten mellan Region Skåne och exempelvis kommuner, organisationer, företag och ideella föreningar som har egna varumärken.
Riktlinjer för varumärkessamarbeten
När Region Skånes logotyp inte används
I de fall Region Skånes logotyp inte används i ett samarbete ska i stället någon av dessa tre standardtexter användas:
- "Finansieras med stöd från Region Skåne": används vid hel- och delfinansiering där Region Skåne inte aktivt arbetar i verksamheten. Exempelvis i kulturprojekt.
- "På uppdrag av Region Skåne": används när Region Skåne ansvarar för uppdrag och finansiering men annan part utför. Exempelvis av privata vårdgivare. Det är viktigt att denna förklarande text placeras på ett sätt så att den inte kan sammanblandas med den privata vårdgivarens logotyp.
- "I samarbete med Region Skåne": används då Region Skåne är en av flera aktiva parter med delat ansvar.
Engelska versioner:
- "This project is co-financed by Region Skåne"
- "Commissioned by Region Skåne"
- "In cooperation with Region Skåne"
Observera att begreppet "sponsor" aldrig ska användas.
Region Skånes budskap
Region Skåne har både ett emotionellt och ett funktionellt budskap.
Emotionellt budskap
Huvudbudskap
Region Skånes varumärkeslöfte "Tillsammans gör vi livet mera möjligt" är även det emotionella huvudbudskapet. Det tar sin utgångspunkt i övertygelsen att Region Skåne blir bättre tillsammans, när medarbetare och andra aktörer möts över olika gränser och genom att inkludera olika perspektiv.
Region Skåne finns till för invånaren genom att inkludera och ta vara på varje individs egen kraft. Region Skåne ska till exempel skapa förutsättningar för välmående och hälsa både genom att förebygga sjukdomar och kommunicera och inspirera till hållbara levnadsvanor. Samtidigt är personliga val avgörande för individens hälsa.
Delbudskap
Vart och ett av Region Skånes emotionella delbudskap utgår ett av tre kärnuppdrag:
- "Bättre hälsa för fler": visar att Region Skånes fokus i första hand ska vara hälsa, ur ett holistiskt perspektiv.
- "Med omtanke om framtidens skåningar": påminner om att agera hållbart så att dagens beslut aldrig äventyrar kommande generationers behov.
- "Gränslösa samarbeten": är en avsiktsförklaring som har sin grund i tron på att tillväxt bara nås genom samarbete och en innovativ arbetsplatskultur.
Funktionellt huvudbudskap
Region Skåne ska ständigt arbeta för att utveckla kommunikationen med invånarens bästa för ögonen. Region Skånes funktionella huvudbudskap är därför:
- Vi gör det enklare.
- Vi gör det tryggare.
- Vi gör det bättre.
Om du vill ta del av Region Skånes fullständiga budskapsplattform, kontakta: visuellateamet@skane.se.
Senast uppdaterad: 15 januari 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?