Skåne
Platsvarumärket Skåne används för att positionera och marknadsföra Skåne utomlands. Syftet är att attrahera företag, investeringar, arbetskraft, besökare och evenemang till regionen. Arbetet med platsmarknadsföringen drivs av Region Skåne i samarbete med skånska aktörer som har i uppdrag att utveckla och stärka Skånes attraktionskraft internationellt, till exempel Skånes kommuner, klusterorganisationer och företag samt Region Skånes destinationsbolag Visit Skåne.
På skane.com finns verktyg, mallar och guider som stöd för att sprida berättelsen om platsen Skåne.
Skåne: Sweden's sweet spot (skane.com)
Andra platsvarumärken
Det geografiska område som omfattas av Skåne och Halland i Sverige, samt Region Hovedstaden och Region Sjælland i Danmark kallas Greater Copenhagen Region.
Varumärket Greater Copenhagen Region används i internationella sammanhang för att marknadsföra hela storstadsregionen med syfte att attrahera företag, investeringar och arbetskraft.
Greater Copenhagen (greatercphregion.com)
I vissa sammanhang kan även platsvarumärkena Sverige och Norden användas för att stärka Skåne och Region Skåne.