Varumärkesposition

Att positionera ett varumärke handlar om att forma, definiera och skapa enhetlighet. Det är viktigt att alla som bor och verkar i Skåne känner till och har en tydlig bild av vad de kan förvänta sig av Region Skåne.

Genom att konsekvent utgå ifrån varumärkespositionen i all kommunikation, i ton, stil och budskap, stärks varumärket.

Region Skånes position

Region Skånes varumärkesposition är att vara en "omtänksam möjliggörare".

Att alltid utgå ifrån positionen skapar en tydlig röst som gör det lättare att känna igen när Region Skåne är avsändare. Det är en förutsättning för att kunna bygga lojalitet och stabila relationer med invånare. Positionen omtänksam möjliggörare är grundbulten för det kontinuerliga arbetet med att utveckla och stärka varumärket Region Skåne.

Hur positionen togs fram

Region Skåne har använt den globala modellen NeedScope för att hitta rätt varumärkesposition. Modellen fokuserar på att förstå och möta andras förväntningar utifrån de två huvudkomponenterna behov (needs) och erbjudande (scope).

Även Region Skånes dottervarumärken har använt sig av NeedScope-modellen för att ta fram deras varumärkespositioner. Skånes universitetssjukhus position är "kunskapsnavet" och Skånetrafikens position är "engagerad möjliggörare".

Senast uppdaterad: 14 mars 2024

Fick du hjälp av informationen på denna sida?