Nya busstationer
De större hållplatserna och knutpunkterna utmed SkåneExpressen omvandlas till stationer. Det kan innebära uppvärmda busskurer, informationstavlor med information i realtid och närhet till affärer och service.
Välplanerade gång- och cykelbanor ska skapas. De ska finnas hela vägen fram till stationen och närliggande pendlarparkeringar för både cykel och bil, för att skapa en trygg miljö för smidiga byten.
Bekvämare, punktligare, och smartare bussar
I trafiken prioriteras busstråken och ges företräde och rakast möjliga körväg. Färden blir mjukare och restiden kortare när bussen bara stannar för att släppa på och av passagerare. Moderna, tystgående bussar med sköna sittplatser och wifi ska göra att du som reser kan utnyttja restiden till både jobb och avkoppling.
När regionbusstrafiken blir mer bekväm, punktlig och smart blir det också möjligt för fler att välja bussen framför bilen, vilket i sin tur leder till minskad miljö- och klimatpåverkan.
Rätt antal stopp
Ska bussresan vara smidig och snabb kan inte hållplatserna ligga alltför tätt. Ibland finns parallella busslinjer som kan fånga upp resande från hållplatser som inte finns med på det regionala BRT-stråket.
I andra fall finns ingen parallell busstrafik vilket kräver andra lösningar. Därför sker en översyn över samtliga hållplatser längs stråken och deras betydelse utvärderas tillsammans med kommun.
Majoriteten av de resor som görs med SkåneExpressen är långa resor, i snitt 3 mil långa. Därför är det också de längre resorna som är prioriterade. Bussen stannar därför endast för avstigande på väg in i de större städerna och för påstigande på vägen ut.