1177 på telefon utökar sin tolkservice till ännu fler språk
Från den 1 oktober kan 1177 på telefon erbjuda tolk på samtliga språk och blir därmed ännu mer tillgängligt för invånare som talar ett annat modersmål än svenska.
− Det här blir ytterligare ett steg mot att förbättra tillgängligheten för våra invånare och erbjuda en mer jämlik och säker vård, säger Liselott Rehn, verksamhetschef för prioritering, råd och stöd där 1177 på telefon ingår.
Sedan tidigare har 1177 på telefon, via ett knappval, kunnat erbjuda tolk på arabiska och somaliska. Dessutom pratar alla sjuksköterskor engelska.
Så här funkar det
I praktiken innebär förändringen att arabiska kommer att finnas kvar som knappval. För andra språk finns knappvalet Övriga språk. I samtalet förhör sjuksköterskan sig om vilket språk det gäller och lägger en beställning till en auktoriserad tolk. Inom tre minuter ska det finnas en tolk på plats i samtalet med den inringande personen.
Den utökade tolkservicen infördes den 1 oktober och kommer till en början vara tillgänglig på vardagar mellan klockan 8 och 17, för att sedan successivt utökas och vara tillgänglig dygnet runt.
1177 är ett nationellt nummer för sjukvårdsrådgivning, öppet dygnet runt.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Vård och hälsa
Senast uppdaterad: 29 oktober 2024