Flera bedrägeriförsök på telefon: Anmäl alltid
Flera fall av bedrägeriförsök där kriminella utger sig för att ringa från Region Skåne har uppmärksammats den senaste tiden. Region Skåne uppmanar alla som blir utsatta för bedrägeri eller bedrägeriförsök att alltid polisanmäla.
Under de senaste veckorna har invånare uppmärksammat Region Skåne på att de utsatts för bedrägeriförsök över telefon. De drabbade berättar att de blivit uppringda av en person som utger sig för att vara läkare på något av Region Skånes sjukhus eller vårdcentraler. I de fall som hittills blivit kända så har patienten sedan blivit ombedd att identifiera sig med BankID, för att få ta del av information från den påstådde läkaren.
- Det är tyvärr så här telefonbedrägerier utförs. Region Skåne är inte förskonat från att bedragare använder vårt namn för att verka trovärdiga. Det är viktigt att dessa försök polisanmäls, säger Fredrik Alhbin, säkerhetschef Region Skåne.
Region Skåne ber aldrig någon att logga in via BankID eller QR-kod efter att ha ringt upp en patient. Däremot kan man behöva logga in och identifiera sig om man själv har kontaktat Region Skåne. Denna typ av telefonbedrägerier, när någon ringer upp och utger sig vara från till exempel en bank, en myndighet eller offentlig organisation är mycket vanligt förekommande. Syftet är att lura den som svarar att lämna ut känsliga uppgifter som koder, kortuppgifter eller att logga in på sin bank, i tron att man annars går miste om viktig information angående sig själv eller en anhörig eller förlorar pengar.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Vård och hälsa
Senast uppdaterad: 11 december 2024