Nytt arbetssätt vid robotkirurgi möjliggör fler operationer
Operationsteamet vid Helsingborgs lasarett som behandlar prostatacancer har under våren arbetat med att jobba mer effektivt. Arbetet har lett till att tiden för att förbereda operationer kortats vilket frigör viktig tid till att hjälpa fler.
Under två månader har operationsteamet arbetat med att noggrant studera de olika momenten inför och efter en operation för att se vad som kan effektiviseras. Allt från att titta på vilka som är på plats vid operationens start, vem som gör vad till hur patientens armar är placerade.
– Vi har arbetat standardiserat i många år. Vi har en bra teamkänsla och har alltid känt att vi har en bra process. Just därför är det viktigt att stanna upp och reflektera över hur man arbetar och varför. Det är lätt att köra på som man alltid har gjort, berättar Therese Petersson, operationssjuksköterska, VO Anestesi Operation Intensivvård.
Justeringar som ger stor effekt
Flera justeringar har genomförts för att korta tiden för förberedelse inför och mellan operationer. Det är tillsammans som de får stor effekt – både för teamet, miljön och ekonomin.
– En sådan enkel sak som att alla är på plats i salen från början har gett stor effekt. Då kan alla hjälpa till, man har koll på patienten och gemenskapen blir starkare, berättar Katharina Lind, undersköterska VO Anestesi Operation Intensivvård.
Liten förändring sparade tid
En mindre förändring som att ändra armarnas position för patienten har haft betydande effekt. I stället för att båda armar bäddas in ligger nu en arm utanför skynket och är tillgänglig under operationen, vilket kortat förberedelsetiden med tio till femton minuter.
– Tidigare såg vi inte dropp och medicin för att båda armarna bäddades in. Då tog förberedelsearbetet väldigt lång tid. Nu tar det kortare tid och de andra kan börja tidigare med sina moment. Dessutom behöver vi inte sätta artärnål nu som vi behövde göra tidigare av säkerhetsskäl. Det blir en win-win för alla, men främst för patienten som får en bättre vårdupplevelse, säger Lena Ekstav-Lilja, anestesisjuksköterska.
Bryta gamla arbetssätt
Under en heldag var en observatör på plats och iakttog, klockade och skrev ned allt teamet gjorde innan, under och efter operationen. Därefter gick de igenom vilka moment som de såg kan förbättras och skruvas på. Vissa moment kunde tas bort helt.
– Det var en del kluriga frågor som kom under samtalet efteråt, men det öppnade upp ögonen. Det är lätt att bli hemmablind med en process som länge fungerat väl, berättar Lena Ekstav-Lilja.
Utvecklingsarbetet handlar inte om att arbeta fortare utan att arbeta smartare med tiden innan operationen startar och vid patientbyten.
– Det som är viktigt är att poängtera är att vi inte skyndar oss och jobbar dubbelt så fort. Det är inte det som är grejen. Utan det handlar om att arbeta mer koordinerat och kommunicera med varandra bättre, säger Thomas Jiborn, urolog och robotoperatör, VO Urologi.
Hoppas på tre operationer per dag
Förhoppningen är att kunna genomföra tre operationer på en dag i de perioder då många patienter behöver vård.
– Det svåraste med ett förändringsarbete är att förvalta något man har lyckats uppnå. Men vi är på banan och peppade. Genom att vara smarta med tiden så kan vi framöver kunna hjälpa fler patienter under en dag, säger Thomas Jiborn.
Teamet hoppas också på att kunna inspirera kollegor och andra operationsteam att arbeta med sina processer på samma sätt.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Vård och hälsa
- Tillgänglighet
Senast uppdaterad: 6 november 2024