Publicerad: 17 december 2024

”Vad fan fick jag för pengarna? Jo, jag fick kunglig vård!”

Under året som gått har det kommit in ett antal positiva synpunkter gällande hälso- och sjukvården till Patientnämnden Skåne från patienter eller närstående. Framförallt tackar många av de som hört av sig med beröm för det fina bemötandet de fått.

bildcollage med bilder av patienter i olika situationer. I mitten står texten Tack i versaler.

Patienter tackar för 2024. Det handritade hjärtat kommer från en patient som är mycket nöjd med vården.

Patientnämnden Skåne har under 2024 haft det högsta antalet klagomål någonsin. Men några som har hört av sig vill i stället ge beröm. Ett meddelande från en patient har rubriken: JAG VILL INTE KLAGA!! Skriven i versaler. Patienten besökte akutmottagningen i Malmö samt Neurologiavdelningen observation och vill ge en eloge till alla som arbetar där.

”Alla, och då menar jag verkligen alla, involverade var väldigt professionella, vänliga och lugna. Ett stort tack från mig för det arbete ni gör.”  

Tackar för fint arbete

En patient och närstående undrar om man får höra av sig om någonting är bra, och skriver att de tänker göra det oavsett. De vill nämligen tacka Öron näsa hals i Lund och personalen som arbetar på röntgen på SUS i Malmö för deras fina arbete. 

En annan patient som kontaktat patientnämnden efter att ha varit inlagd på geriatrikavdelningen på SUS i Malmö tycker att de är ett föredöme för framtida planering av sjukhus. Patienten upplevde att det funnits ett bra samarbete mellan många yrkesgrupper som arbetat mot samma mål, en god sjukvård. Patienten skickar också mycket beröm för menyn och maten som beskrivs som en ljuspunkt som förgyllde, liksom personalen som bjöd på trevliga samtal. 

Beröm till akutmottagningar 

Akutmottagningen Helsingborg får beröm av en patient som vill lyfta fram det goda bemötandet och att hen verkligen kände sig lyssnad på i en svår stund. Patienten hälsar till läkaren som hen träffade att det bemötande hen fick vid det här tillfället har varit till stor hjälp i den fortsatta vården.

Även akutmottagningen på Centralsjukhuset i Kristianstad får beröm. Det kommer från närstående till en patient som skriver att personalen där är bäst, även ambulanspersonal och avdelning 71 i Kristianstad får beröm av de tacksamma närstående. 

Minns akuten som något positivt

En vårdnadshavare som sökt vård för sitt barn på akutmottagningen barn och unga i Malmö vill lyfta fram den proffsiga, kunniga och helt otroligt mjuka och respektfulla personalen där.  

”Nu minns han bara akuten som någonting positivt där han blev hjälpt och befriad från smärtan. Han säger själv att det var så skönt att få komma till sjukhuset och sova… Jag blev varm i hjärtat och känner mig trygg med sjukvården vi har i Sverige.” 

Bemötandet är viktigt 

En patient skickar mycket beröm till larmcentralen samt akutavdelningen och akutavdelningen kirurgi på SUS i Malmö för det fina bemötandet, den snabba operationen och den goda eftervården som han fick.

En annan patient skickar in en blankett med ett hjärta ritat för hand där det står att Provtagningen SUS Malmö bjuder på suveränt bemötande och mycket professionell vård vid varje besök. Urologimottagningen Malmö får ros från en närstående som är mycket nöjd med både bemötandet och behandlingen patienten fått där. 

Mänskligt och omsorgsfullt

Hudmottagningen Helsingborg har gjort en patient mycket glad tack vare personalens fina bemötande. Hjärtmottagningen på samma sjukhus får tillsammans med Hjärtmottagningen i Ängelholm beröm för den mänskliga, omsorgsfulla och vänliga vård som de ger. 

En patient vill tacka för den fina vård som vårdcentralen Perstorp har gett. Korta väntetider, trevlig miljö och lika vänlig som skicklig personal är en del av allt positivt som patienten lyfter fram i sin skrivelse.

”Min inställning till offentlig vård har förändrats från fördomsfull till synnerligen positiv. Det var fem stjärnor genomgående. Vad fan fick jag för pengarna? Jo, jag fick kunglig vård.”

Senast uppdaterad: 17 december 2024