2024 – ett rekordår för användning av e-tjänsterna på 1177
Allt fler använder 1177 e-tjänster och under 2024 startades rekordmånga ärenden. Förutom att det är smidigare för patienter och vårdmedarbetare sparas både tid och pengar.

Sedan våren 2021 har trenden varit tydligt positiv i användandet av e-tjänster hos samtliga verksamheter i Region Skåne. E-tjänsterna användes då, mitt i pandemin, mycket för vaccinationsbokning och smittspårning. Idag ser användningen av e-tjänster annorlunda ut och invånarna använder fler typer av tjänster än tidigare. De vanligaste ärendena under 2024 handlade om kontakt, förnya recept eller tidbokning.
Totalt startades 3,3 miljoner ärenden i 1177s e-tjänster under förra året, en ökning med 37 procent jämfört med året innan. Trenden gäller både ärenden som startats av invånare och vården.
Färre telefonsamtal
Primärvården Skåne har jobbat med att inspirera både medarbetare och invånare att använda digitala tjänster och kontaktvägar och de ser tydliga resultat. Antalet ärenden som startades av vården mer än fördubblades 2024 jämfört med året innan.
– Det handlar om flera tiotusentals ärenden på ett år. Vi ser även att telefonsamtalen har minskat en hel del till följd av att vi i allt större utsträckning jobbar digitalt, säger Stefan Svensson, verksamhetsansvarig 1177 inom Primärvården Skåne.
Sparar pengar på porto
När mer information skickas digitalt istället för via post sparas 860 000 kronor per månad för porto.
– Inflödet av ärenden innebär ju att medarbetare får ställa om sitt arbetssätt en del, men i längden skapar detta ett enklare och bättre flöde för verksamheterna, säger Stefan Svensson.
Förutom den stora ökningen av startade ärenden inom e-tjänsterna, ökade även användningen av 1177 i övrigt betydligt. Under 2024 loggade Skånes invånare in på 1177 över 25 miljoner gånger – en ökning på 34 procent jämfört med året innan.
– Det är positivt att både invånare och vårdmedarbetare ser stora vinster med att använda e-tjänster. Det är ett bra sätt att öka tillgängligheten till vården och stärka egenkraften hos invånarna. Vi jobbar aktivt för att utveckla e-tjänsterna så att de ska bli ännu enklare att använda och spara tid, både för invånarna och vården, säger Victoria Sundin, områdeschef vid Koncernstab kommunikation.
Ska vara lätta att känna igen
Region Skåne strävar efter att både e-tjänster och andra digitala miljöer som invånarna möter ska vara lätta att känna igen och använda. Därför är det viktigt att tjänsterna är likadana, oavsett vilken del av vården patienten möter.
– Vi har ett pågående stort arbete med regiongemensam standard och är på god väg. Bland annat har vi gått från 688 lokala varianter av e-tjänsten Förnya recept på läkemedel till i dagsläget 305. Målet att landa på totalt fyra regionala varianter, säger Victoria Sundin.
Fakta e-tjänster
- 2021 startades 1 802 120 ärenden. 2024 var siffran 3 267 992 ärenden.
- 96 procent av invånarna i Region Skåne har aktiverat sitt konto på 1177 och 44 procent har bett att i första hand få information från vården i digitalt format. För fyra år sedan, år 2021, var det knappt 10 procent som i första hand önskade information digitalt.
- I Primärvården Skåne minskade antal telefonsamtal med ungefär 130 000 förra året samtidigt som antalet startade ärenden via 1177s e-tjänster ökade med 280 000.
- Under 2024 gjordes det mer än 10 miljoner inloggningar till 1177 journal.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Om Region Skåne
Senast uppdaterad: 7 februari 2025