Digital mottagning ger snabbare och mer jämlik vård
Med en digital distansmottagning kan Habiliteringen erbjuda bättre tillgänglighet. Patienterna får snabbare hjälp och kvaliteten på vården har samtidigt blivit bättre. Sedan mottagningen öppnade i somras har mottagningen haft mer än 900 digitala förstakontakter.

Habiliteringens distansmottagning har två huvuduppdrag: att erbjuda digital första kontakt och att erbjuda digitala utbildningar.
– Habilitering handlar mycket om att hjälpa patienterna att förstå sig själva och sin funktionsnedsättning, och att få en fungerande vardag. Den digitala första kontakten och de digitala utbildningarna är viktiga steg mot en mer tillgänglig och effektiv vård för alla patienter i Skåne, säger Madeleine Persson, enhetschef för habiliteringens distansmottagning.
Frigör mycket tid
Digital första kontakt riktar sig till patienter med autism och patienter med lindrig intellektuell funktionsnedsättning.
– Det här arbetssättet frigör mycket tid. Tid som vi kan använda för att träffa de patienter som behöver sina första kontakter på plats vid någon av våra mottagningar runt om i Skåne. I snitt sparar en digital första kontakt cirka 85 minuter jämfört med individuella nybesök, säger Madeleine Persson.
Resultaten från distansmottagningen visar att intresset och behovet av digitala lösningar är stort. I december hade cirka 900 digitala första kontakter genomförts.
Utbildningar på distans
Utöver den digitala första kontakten erbjuder distansmottagningen även utbildningar till patienter och närstående som har insatser från habiliteringen i Region Skåne. Det finns cirka 30 utbildningar på distans, anpassade för olika grupper. Dessa utbildningar inkluderar diagnosutbildningar men även utbildningar om ätsvårigheter, sömnsvårigheter, kommunikation och mycket mer. Fördelen med dessa utbildningar är att de kan hållas regelbundet och i täta intervaller – det ökar tillgängligheten för både patienter och närstående.
Diagnosutbildning är en grundläggande del av habiliteringens arbete. Att förstå sin diagnos och ha kunskap om den är en viktigt för att hjälpa patienten och närstående att hitta strategier och anpassningar i livet.
– Den största vinsten med detta arbetssätt är att patienter snabbt och tidigt får ökad kunskap om sin diagnos, vilket underlättar deras fortsatta habilitering. Tidigare kunde det vara lång väntetid mellan nybesök och diagnosutbildning, vilket skapade ett glapp i processen. Genom digital första kontakt får patienten kunskap om sin diagnos redan från början, vilket höjer kvalitén på vården, säger Madeleine Persson.
Fakta digital första kontakt – så går det till
- När en habiliteringsmottagning får en remiss, granskas den och bedöms om digital första kontakt är lämpligt. Om så är fallet, skickas en välkomsthälsning via 1177 eller post. Den omfattar en film om habiliteringen och information om processen framåt.
- Därefter får patienten ett formulär via det digitala verktyget Blåappen. Där får de bland annat frågor om de vill ta del av diagnosutbildningen, och i så fall på vilket sätt – digitalt eller i grupp på distans.
- Några veckor efter diagnosutbildningen skickas ytterligare ett formulär ut, med frågor om vardagslivet och svårigheter som patienten upplever. Detta används sedan som underlag för den fortsatta kontakten på mottagningarna.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Vård och hälsa
- Tillgänglighet
Senast uppdaterad: 24 februari 2025