Pendling på supercykelvägar visar på positiva hälsoeffekter
Att cykla till jobbet är inte bara bra för klimatet – det ger också en hälsosammare vardag. En ny pilotstudie visar att regelbunden jobbpendling, även med elcykel, ger förbättrad sömn, mer energi och minskat bukomfång på bara sex veckor.

Testcyklist i pilotstudien Supercykelvägar utmed supercykelväg C25 mellan Lund och Södra Sandby, Foto: KAN.
Pilotstudien, som är en del av Region Skånes och Innovation Skånes samarbete inom Interregprojektet Green Mobility Shift, involverade medarbetare från Tetra Pak, ESS och Lunds universitet.
Totalt deltog 20 personer, varav 15 använde elcykel minst tre gånger i veckan under testperioderna våren och hösten 2024. För att bedöma eventuella hälsoeffekter genomfördes mätningar både före och efter testcyklingen. Cyklingen gick utmed den cirka 10 km långa supercykelvägen C25 mellan Lund och Södra Sandby.
Oväntade hälsovinster på bara sex veckor
Jenny Älmqvist Nae, forskare vid Lunds universitet hade inte förväntat sig så snabba resultat.
– Att både kondition och sömn förbättrades redan efter sex veckor, även för de som använde elcykel, var en positiv överraskning. Det visar att all rörelse räknas och att även personer med låg aktivitetsnivå kan uppleva tydliga hälsovinster på kort tid.
Supercykelvägar underlättar pendling
Konceptet med supercykelvägar är utvecklat av Region Skåne tillsammans med Trafikverket och ett flertal kommuner för att förbättra och anpassa viktiga cykelstråk.
Dessa vägar spelar en central roll i att underlätta för fler att välja cykeln som pendlingsalternativ. I projektet Green Mobility Shift ligger ett stort fokus på just beteendeförändringar – att hjälpa människor att ändra sina transportvanor genom att erbjuda enkla och hållbara lösningar.
Linneá Lañas Roddar, infrastrukturstrateg på Region Skåne, ser fram emot att fortsätta utveckla arbetet.
– Vårt koncept för supercykelvägar har enorm potential för många invånare i Skåne. Supercykelvägar gör cykling både säkrare och mer tillgängligt, vilket är avgörande för att fler ska kunna välja cykeln i sin vardag.
Engagemang nyckeln till hållbara lösningar
Projektledare Vanja Wickman på Innovation Skåne ser de positiva resultaten som ett bevis på att rätt insatser kan förändra människors resvanor. Liknande hälsoeffekter av regelbunden cykling har även visats i tidigare studier och forskning.
– Hållbara transportval handlar inte bara om infrastruktur, utan också om beteendeförändringar. När människor får möjlighet att prova nya lösningar i sin vardag ökar sannolikheten att de också blir långsiktiga vanor.
Fakta om testcyklingen
- Pilotstudien är ett samarbete mellan Region Skåne och Innovation Skåne för att stärka Skåne som cykelregion och öka cykelpendlingen till och från arbetsplatser.
- Nästan hälften av Skånes invånare har mindre än 30 minuters cykelväg till jobbet, men bara 10 % cyklar idag (Källa: Region Skånes publikation Skåneanalysen).
- 20 testcyklister från Tetra Pak, ESS och Lunds universitet deltog i studien.
15 använde elcykel, 5 vanlig cykel. - Hälsotesterna som genomfördes före och efter cykeltestet (självskattning, konditionstester och mätningar) visade på förbättrad sömn, ökad energi och minskat bukomfång.
Testcyklisternas egna berättelser och upplevelser (utveckling.skane.se)
Om EU-projektet Green Mobility Shift
Testcyklingen är ett case i projektet Green Mobility Shift, som är finansierat av EU-programmet Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak.
I Green Mobility Shift samarbetar 16 dansk-svenska partners för att främja medborgarnas övergång till hållbara transportsätt. Målet är att utveckla #SHIFT – en innovativ modell och verktygslåda som skapar en ram för att planera framtidens transporter på ett mer hållbart och demokratiskt sätt.
Modellen utgår från medborgarnas transportbehov. Den hämtar inspiration från projektets fallbaserade tester där medborgare övergår till gröna transporter i vardagen, exempelvis till arbete, skola, fritidsaktiviteter och knutpunkter som buss- och tågstationer.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Vård och hälsa
- Miljö
- Utveckling
Senast uppdaterad: 18 mars 2025